پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251261
«واکسن هراسي»؛ فتنه بدخواهان در جنگ ايران با کرونا/ آغاز توليد هفت برند واکسن ايراني؛ به پشتوانه 7‌هزارسال تاريخ
تاریخ انتشار : 1400/12/02
نمایش : 972
متخصص بيماري هاي عفوني گفت: هر کشوري نمي تواند واکسن توليد کند و توليد واکسن ايراني هفت هزار سال پشتوانه دارد؛ لذا واکسيناسيون مردم مي تواند در صورت تداوم کرونا و جهش هاي ديگر خيال همه را راحت و کشور را مصون کند.
عضو کميته علمي ستاد ملي مقابله با کرونا در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي  شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ در رابطه با ضررت حمايت مردم و مسئولان از دانشمندان و متخصصان حوزه واکسن سازي گفت: من نميدانم چرا مردم ما داشته هايشان را دست کم مي گيرندو مثال در مورد همين واکسن که کشورمان شش- هفت برند مختلف واکسن کرونا را توليد کرد را در نظر بگيريد. من پيشنهاد مي کنم که افرادي که واکسن هاي ايراني را دست کم گرفته اند و معتقدند اثرگذاري آنها نسبت به انواع خارجي کمتر است، از طريق اينترنت که تقريبا در اختيار اکثريت آنها است بروند و بررسي کنند که در ميان تمام کشورهاي ديگر چند کشور اقدام به توليد واکسن کرونا کرده اند؟

وي اضافه کرد: توليد واکسن که متاسفانه برخي از هموطنان در زمين بازي دشمنان بازي مي کنند و شايد ناخواسته موجب تخريب علم و صنعت واکسن سازي مي شوند که در کشور ما بيشتر از يک صده سابقه دارد؛ بنابراين هر کشوري که شب خوابيد و صبح بلند شد نمي تواند اقدام به توليد واکسن کند. و واکسن سازي ما به پشتوانه هفت هزار سال تاريخ و طب و هنر و فرهنگ است.

اين متخصص بيماري هاي عفوني و گرمسيري در بخش ديگري از اظهاراتش خاطرنشان کرد: خوب است که اين جوانان عزيز که اظهاراتشان بيشتر تکرار تخريب هايي است که برخي از بدخواهان ما انجام مي دهند، بدانند که اطباء و پزشکان نامي کشورهاي پيشرفته غرب که علوم پزشکي در آنها رشد چشمگيري داشته غالبا ايراني هستند. مي توانند با يک جستجوي ساده به اين حقيقت پي ببرند. بنابراين کشوري با اين سابقه مي تواند به توليد واکسن داخلي بپردازد و اين نيست که هر کشوري اراده کند بتواند واکسن توليد کند.

 

مرداني در ادامه تصريح کرد: کاملا طبيعي است که برخي از مواد مورد نياز دارو و واکسن سازي از کشورهاي ديگر وارد شود، پس نبايد اين اقدام که در بسياري از کشورهاي ديگر مسبوق به سابقه است، را هدف تخريب کرد و گفت که ايران مايع واکسن ها را از کشورهاي ديگر مي گيرد ودر داخل کشور ويال هاي واکسن پر مي شوند. اينطور نيست. براي اين کار گروه بزرگي از متخصصان نخبه کشور دور هم جمع شده اند که کاري کارستان انجام دهند و بايد مردم آنها را باور کنند.

اين عضو کميته علمي ستاد ملي مقابله با کرونا با ورود به بحثي ديگر خاطر نشان کرد: اما متاسفانه در پاره اي موارد برخي از مسئولان دولتي که درک درستي از کار عظيم واکسن سازي نداشتند آنگونه که بايد همکاري نکردند و اين باعث دلسردي برخي از محققان و پژوهشگران واکسن شد و هدف توليد واکسن و مصون سازي هموطنان مقداري با تاخير مواجه شد. در حاليکه مردم و مسئولان بايد آنقدر مشوق دانشمندان جوان کشورمان باشند که آنها شبانه روز روي اين هدف و پروژه ملي کار کنند. اما به نظر مي رسد همين نکته پاشنه آشيل واکسن سازي ما باشد.

وي اضافه کرد: به نظر مي رسد کمي در حوزه توليد و تداوم پژوهش ها و کشف  واکسن براي سويه ها و واريانت هاي جديد کمي منفعل و دلسرد شده اند که حق هم دارند. چون به عشق مردمي کار کرده اند که حالا برخي از همين مردم دانسته و نادانسته حرف بدخواهان را تکرار مي کنند؛ خب مسلم است که هرکس جاري آنها باشد منفعل و دلسرد مي شود. در حاليکه چنين دانشمندان و محققاني در کشورهاي ديگر شان و منزلتي خاص دارند و مردم آنها را روي چشم هاي خود نگهداري مي کنند. با اين وجود بايد مردم قدر کار دانشمندان حوزه واکسن سازي را بدانند.

 

مرداني در ادامه متذکر شد: شاهد اين گفته ها اين است که در ميان افرادي که واکسن هاي مختلف ايراني را استفاده کرده اند، چرا براي کسي مشکلي پيش نيامده؟ و اگر مشکلي بوده در حد عوارض اوليه بوده که در يکي دو روز اول حل شده اند. حالا شما تصور کنيد اگر واکسن ايراني از کيفيت لازم برخوردار نبود، آيا اصلا اجازه مي دادند که اين واکسن ها را براي اقشار خاص جامعه تزريق کنند؟ مسلم است که اين کار هرگز انجام نمي شد.

اين متخصص نام آشناي حوزه پزشکي در بخش ديگري از اين بحث يادآور شد: آنگونه که از پژوهش هاي سازمان جهاني بهداشت برميايد کرونا در آينده دچار موتاسيون ها و جهش هاي ديگري خواهد شد و مردم ناچارند براي بقاي خود و عزيزان شان تزريق واکسن را بنا به دستورالعمل هايي که وزارت بهداشت به عنوان متولي سلامت کشور اعلام مي کند، انجام دهند. با اين وجود بد نيست مردم کمي با تفکر و خرد جمعي به مقوله واکسيناسيون بينديشند. گرچه حرف من به معناي اجبار در واکسيناسيون نيست اما بد نيست کمي کلاهمان را قاضي کنيم و ببينيم اينهمه مردم جهان اشتباه مي کنند و گروهي از مردم که مخالف واکسن هستند درست مي گويند. مضاف بر آن واکسيناسيون در جهان پيشينه اي طولاني دارد. تنها مربوط به کرونا نيست. زماني که برخي از بيماري ها مانند سرخک و فلج اطفال و هاري بسياري از کشورهاي جهان را فلج کرده بود همين موسسات واکسن سازي کشورمان پيشقدم شدند و واکسن توليد کردند.

وي اضافه کرد: الان هم بخاطر برخي از تعصبات اشتباه برخي از کشورها در ميان آتش کرونا درمانده اند و ما بايد فکر خودمان را بکنيم و تا مرزي که دانشمندان معين کرده اند اگر واکسينه شويم ديگر نگران تداوم کوويد و انواع جهش ها و موتاسيون هاي بعدي آن نخواهيم بود. چرا که بدن ساختار مورد نياز در برابر اين ويروس را دست و پا کرده و اگر ويروس به بدن حمله هم کند و فرد درگير و  بيمار شود بيشتر از يکي دو روز طول نخواهد کشيد و بيماري او منجر به مرگ نخواهد شد.

مرداني در خاتمه اظهاراتش گفت: باتوجه به آنچه گفته شد بايد در هر شرايطي قدر ثروت هاي معنوي خود مانند دانشمندان را بدانيم. اين دانشمندان حوزه ويروس شناسي و واکسن سازي اگر نبودند معلوم نبود کشور ما در حال حاضر در چه شرايطي بسر مي برد. لذا استقبال از واکسن نه تنها در وهله اول خودمان را مصون مي کند در وهله بعد موجب دلگرمي دانشمندان مان مي شود که با عشق مردم و پشتکار به کار خود ادامه دهند؛ به ويژه آنکه در اين صده دشمني ها به شکل جنگ هاي بيولوژيک و ميکروبي جلوه کرده و آنچه روزي در فيلم ها ميديدم امروزه در عالم واقع روي مي دهد.

 

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html